Blog

În sezonul rece ne confruntăm de multe ori cu probleme în ceea ce priveşte utilizarea autovehiculului, în mare parte din cauza temperaturilor foarte scăzute. De ce să nu evităm o parte din aceste neplăceri?

Acesta este motivul pentru care vă propunem în continuare o serie de sfaturi referitoare la verificarea maşinii, pentru a evita aceste potenţiale probleme. Mici amănunte de care trebuie să ţineţi seama pentru a fi liniştiţi în ceea ce priveşte funcţionarea autovehiculului.

Anvelopele

Dacă anvelopele sunt „All Season” şi omologate pentru utilizarea pe zăpadă, puteţi să le folosiţi şi iarna, dacă nu sunt prea uzate. Limita legală pentru orice tip de anvelopă este de 1,6 mm (dacă măsuraţi cu un şubler adâncimea profilului în partea cea mai uzată, nu trebuie să fie mai mică de atât). Totuşi, limita minimă recomandată pentru utilizarea unei anvelope în condiţii bune de aderenţă este de 4 mm. O adâncime mai mare a profilului aduce beneficii, atât la frânare cât şi la menţinerea aderenţei în viraje.Anvelopa iarna

Anvelopele de iarnă dau cele mai bune rezultate iarna. Schimbaţi anvelopele uzate! De asta depinde siguranţa şi chiar viaţa dumneavoastră!

Se întâmplă să fiţi nevoit să schimbaţi doar o anvelopă; în acest caz, este important să nu completaţi setul autovehiculului cu o anvelopă de alt profil. Nu va manifestaţi „spiritul tehnic” încercând să modificaţi dimensiunile omologate ale anvelopelor. Este adevărat că unele modificări pot aduce anumite îmbunătăţiri, într-o privinţă, însă în mod sigur vor dăuna, în altă privinţă … De exemplu, dacă montaţi anvelope mai mari în diametru, sau mai late, e posibil să simţiţi că a crescut confortul sau stabilitatea, însă elementele suspensiei şi direcţiei vor fi mai solicitate şi se vor uza mai rapid.

Nu folosiţi anvelope reşapate. Ideea că în timpul iernii puteţi folosi şi astfel de anvelope nu este fericită. Iarna, solicitările cresc odată cu riscurile …

Dacă simţiţi o comportare „elastică” a autovehiculului la mişcări mici de volan, se recomandă să verificaţi presiunile în anvelope. Este probabil să aveţi cel puţin o anvelopă cu presiune scăzută. Verificaţi, măcar o dată pe lună presiunea în anvelope, să fie în valorile recomandate de producătorul autovehiculului.

Dacă este absolut necesar să vă echipaţi cu lanţuri, e bine să ştiţi că folosirea lor pe drum uscat duce la uzuri premature si rapide ale anvelopelor şi ale elementelor suspensiei şi direcţiei.

Bateria

Bateria este mult mai solicitată iarna, pornirea motorului necesitând un curent de 2-3 ori mai mare decât vara; acest lucru este legat şi de tipul de ulei pe care îl aveţi în motor. Indiferent însă de tipul de ulei, vâscozitatea lui este mai mare când e frig, şi motorul este „învârtit” mai greu de demaror, solicitând mai mult bateria.Verificare baterie

Trebuie să menajaţi bateria iarna, folosind-o în mod raţional – asta înseamnă că nu trebuie să porniţi instalaţia audio, degivrarea, aeroterma climatizării pe viteză maximă, luminile, ştergătoarele, toate simultan.

Pe frig intens, dacă temperatura este mai scăzută de -8°C, este bine să aprindeţi farurile pentru circa 10-15 secunde pentru a „încălzi” bateria, înainte de a acţiona demarorul.

Apoi, când acţionaţi demarorul, este bine să nu mai aveţi nici un consumator activat. După pornirea motorului puteţi porni consumatorii, însă nu abuzaţi, bateria trebuie să se poată încarca în timpul mersului iar în regimul de mers prin oraş, încărcarea nu este favorizată deloc (turaţii de relanti, regimuri mici).

Nu ţineţi farurile aprinse sau alt consumator activat, cu motorul oprit decât dacă este strict necesar.

Daca aveţi motor diesel, ţineţi cont de avertizorul de „bujii incandescente” din bord. Nu încercaţi pornirea motorului înainte de stingerea acestui indicator! Dacă este foarte frig, după stingerea indicatorului, luaţi contactul şi puneţi-l din nou; după stingerea a doua oară a indicatorului de „bujii incandescente”, acţionaţi demarorul. După pornirea motorului, nu-l opriţi decât după câteva minute de funcţionare (urmăriţi indicatorul de temperatură), deoarece opririle dese ale motorului rece solicită mult, atât motorul cât şi bateria.

După pornirea motorului la rece, aşteptaţi circa 30-45 secunde apoi porniţi de pe loc, în treptele inferioare de viteză si fără a depăşi turaţia de 2.000 rpm. Încălzirea motorului în staţionare pe o perioadă mai mare de timp nu este recomandată, ducând la uzura prematură a motorului şi la consum ridicat de carburant.

Antigelul

Verificare antigelÎntreţinerea normală a autovehiculului în service include şi verificarea antigelului, totuşi, e bine să verificaţi nivelul şi punctul de înghet al lichidului de răcire din instalaţie. Dacă, într-o situaţie de urgenţă, aţi completat cu apă atunci se impune să verificaţi densitatea antigelului din motorul dumneavoastră. Acest lucru se face cu motorul rece.

Nu turnaţi niciodată antigel sau apă rece în circuitul de răcire al motorului fierbinte! Acest lucru poate distruge motorul instantaneu.

Verificaţi periodic temperatura motorului. Dacă observaţi că temperatura este scăzută şi, cu cât mergeţi mai repede cu atât temperatura scade, atunci termostatul este defect şi trebuie să mergeţi la service.

Instalaţia de climatizare, lichid spalator parbriz

Filtrul de polen trebuie să nu fie colmatat (înfundat), reducând circulaţia aerului. Dacă autovehiculul e prevăzut cu rezistenţe de încălzire a parbrizului, verificaţi funcţionarea lor; folosiţi-le numai când parbrizul este îngheţat şi numai cu motorul mergând.

Nu lăsaţi instalaţia de ventilare sau climatizare să funcţioneze cu motorul oprit. Nu lăsaţi dejivrarea lunetei şi a oglinzilor retrovizoare (unde este cazul) pornite mai mult decât este necesar. Consumul electric al acestor rezistenţe este mare şi descarcă bateria. Înainte de scăderea temperaturilor sub punctul de îngheţ, înlocuiti lichidul de parbriz utilizat vara cu cel de iarnă, porniti instalaţia de spalare parbriz/faruri/lunetă pentru a vă asigura că pe instalaţie aveţi numai lichid cu concentraţie de iarnă.

Broaşte, încuietori, mânere, geamuri electrice

Toate aceste accesorii devin o mare problemă pe frig, mai ales combinat cu umezeala. Dacă folosiţi cheia pentru a descuia autovehiculul, pulverizaţi spray sau turnaţi soluţie specială împotriva îngheţului broaştelor. Procedaţi astfel seara, când aţi ajuns acasă şi maşina este caldă, astfel puteţi fi sigur că a doua zi veţi fi scutit de neplăceri.Usi-inghetate

Dacă însă observaţi că nu puteţi învârti cheia în broască, nu forţaţi! Încercaţi să încălziţi cheia în mână, sau apropiind-o de o brichetă aprinsă şi încercaţi din nou deschiderea. Cea mai eficientă metodă este folosirea unui spray de dezgheţare.

Dacă aveţi sistem de închidere centralizată cu telecomandă, verificaţi funcţionarea sistemului asupra tuturor uşilor şi capotelor. Este bine să pulverizaţi spray siliconic asupra chederelor, cu uşile deschise – astfel, evitaţi îngheţarea şi „lipirea” uşilor de chedere, la frig! Ţineţi seama că toate mecanismele închiderii centralizate funcţionează mai greu la temperaturi scăzute. Dacă ştiţi că aveţi o problemă care se manifestă pe timp călduros, rezolvaţi problema cât este cald! Frigul va agrava problema, făcând imposibilă folosirea acelei uşi/capote. E posibil ca la prima acţionare, actuatorul să nu funcţioneze corect iar dacă uşa/capota nu se deschide, acţionaţi de mai multe ori (închis-deschis).

Urmăriţi prezenţa gheţii pe geamurile laterale prevăzute cu macara electrică. Dacă observaţi că geamul este blocat de gheaţă, nu acţionaţi comanda de deschidere sau dacă aţi acţionat-o şi observaţi că geamul nu se poate deschide, nu insistaţi! Aşteptaţi încălzirea geamului, după ce climatizarea a ajuns la o temperatura de lucru, graţie încălzirii motorului.

Este bine să ajutaţi dezgheţarea, folosind o racletă de plastic. Nu folosiţi alte obiecte deoarece veţi zgâria geamul, vopseaua, chederele, etc.

Este bine să folosiţi dezaburirea parbrizului care face apel la instalaţia de aer condiţionat, chiar în timpul iernii. Parbrizul va fi dezaburit mai rapid, iar instalaţiei compresorului frigorific îi face bine pornirea din când în când, macar o dată pe săptămână chiar în timpul iernii, altfel se vor usca garniturile şi se va pierde freonul din instalaţie.

Ştergătoarele de parbriz

Iarna, instalaţia şi lamele ştergătoare de parbriz sunt foarte solicitate. Când acţionaţi maneta de pornire a ştergătoarelor, motorul electric al mecanismului este activat şi stă sub tensiune până când ştergătoarele realizează mişcarea lor obişnuită.Stergatoare parbriz

Dacă această mişcare nu are loc din cauza blocării ştergătoarelor pe parbrizul sau luneta îngheţate, motorul va sta alimentat în permanenţă neputând însă să se învârtă! Acest lucru duce la posibila distrugere a motorului electric. Mai neplăcut este că nu sunteţi avertizaţi despre ceea ce se întâmplă. De aceea, înainte de a intra în autovehicul, verificaţi dacă ştergătoarele sunt îngheţate sau sunt libere să se mişte pe parbriz. Asiguraţi-vă că lamelele sunt dezlipite de geam şi că în mişcarea lor de rotaţie pe parbriz, nu întâlnesc zone tăioase de gheaţă.

De obicei, nu aveţi nevoie de ştergătoare în prima fază, până când parbrizul se încălzeşte, topind zăpadă sau gheaţa de pe sticlă. Chiar şi aşa, e posibil ca lamelele să prezinte un strat de gheaţă care compromite comportamentul ştergătoarelor. Încercaţi să îndepărtaţi gheaţa de pe lamelele de cauciuc. Folosiţi raclete de plastic dar aveţi grijă să nu tăiaţi lamelele, dacă sunt îngheţate pe parbiz.

Frâna de mână

Este bine să nu folosiţi frâna de mână când sunt temperaturi scăzute! Puteţi avea surpriza neplăcută a îngheţării cablului şi a imposibilităţii eliberării frânei de mână a doua zi dimineaţa, când vreţi să plecaţi de pe loc.

De obicei, este suficient să lăsaţi autovehiculul în treapta a 1-a sau în marşarier. Dacă autovehiculul este parcat în pantă, puteţi să vă folosiţi de bordură bracând roţile, astfel încât tendinţa de a pleca este împiedicată de roţile bracate care se sprijină în bordură (dacă parcaţi la vale pe partea dreaptă a drumului cu faţa spre coborâre puteţi roti volanul spre dreapta, iar dacă parcaţi în pantă cu faţa spre urcare, puteţi roti volanul spre stânga).

Spălarea autovehiculului

Evitaţi spălarea autovehiculului, urmată de o staţionare sau parcare în frig. După spălare autovehiculul trebuie uscat cu curent de aer cald, altfel apa din încuietori poate să îngheţe, uşile/capotele se pot lipi de chedere, etc.

Verificări în service

În afara sfaturilor de până acum, e bine să mai faceţi unele verificări în service:
– Verificări articulaţii, pivoţi, burdufe planetare, amortizoare, plăcuţe de frână, saboţi de frână, cursa pedalei de ambreiaj şi orice zgomot sau joc pe care îl simtiţi sau îl auziţi, nou apărut
– Nivel-tip ulei motor (conform recomandări constructor)
– Pompa de apă, antigel (la densitatea corectă pentru temperatura minimă la care ne aşteptăm)
– Starea curelei de distribuţie (dacă distribuţia este pe curea) şi a kit-ului de distribuţie (role, întinzătoare, etc).

Constructorul autovehiculului recomandă schimbarea curelei la intervale specificate. În general, intervalul de 60.000 km este universal acceptat de producătorii de curele de distribuţie. Costurile acestei schimbări sunt mult mai mici decât costurile pieselor ce trebuie schimbate în cazul ruperii curelei, ceea ce antrenează distrugerea unei bune părţi din motor (în special la cele diesel).

Daca aveţi motor diesel, verificaţi starea bujiilor incandescente. Dacă observaţi că la frig motorul nu porneşte egal, ci merge „în 3” sau „în 2” , înseamnă că una sau două bujii incandescente sunt întrerupte. Dacă este aşa, schimbaţi tot setul de bujii şi veţi fi scutit de neplăceri. Dacă motorul pe benzină nu porneşte egal, verificaţi bujiile, fişele, instalaţia de aprindere.
Verificaţi sistemul de încărcare electrică a bateriei; aceasta include verificarea curelei alternatorului (sau de accesorii). Verificaţi instalaţia de iluminare, înlocuiţi becurile arse.

Echipa iSYS Professional este întotdeauna alături de dvs., vă oferă consultanţă de specialitate şi vă urează Drum Bun!

0 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.