Blog

Soluții gestionare consum combustibil – ce alegem ?

Soluțiile de monitorizare a consumului de combustibil se află în centrul atenției utlizatorilor de sisteme de management avansat al flotei auto. Interesul este perfect justificat de ponderea pe care o are costul combustibilului în costul/km. Există mai multe metode de stabilire a consumului și nivelului de combustibil, fapt pentru care managerii de flotă se află deseori în impas atunci când trebuie să ia o decizie în privința soluției de gestionare a consumului de carburant. Fiecare dintre aceste soluții are avantaje și dezantaje pe care managerul trebuie să le cunoască pentru a lua o decizie în cunoștință de cauză.

Iată de ce am decis să vă prezentăm succint și la obiect informații despre avantajele și dezavantajele asociate diverselor modalități de gestionare a volumului de combustibil care „curge” necontenit prin rezervorul vehicului.

 

Consum curent calculat

 Soluţia cea mai simplă de calcul a consumului de combustibil, pe baza normelor de consum (urban, interurban, mixt) oferite de producătorul vehiculului, poate fi abordată în varianta:

  • Consum normat (se stabileşte arbitrar pe baza normelor de consum producător sau pe bază de testări un barem de x litri/100 km şi se compară periodic cu raportările de kilometri rulaţi şi combustibil  alimentat)
  • Consum calculat (se alimentează obligatoriu de la plin la plin de rezervor şi se compară similar)
  • Soluţie mixtă (consum normat şi consum calculat)

Avantaje

Nu implică costuri semnificative, informaţiile putand fi prelucrate cu ajutorul unui soft sau tabelar.

Dezavantaje

Grad scăzut de acurateţe, erori generate de lipsa datelor furnizate, nu este evidenţiat comportamentul la volan al conducătorului auto. Nu pot fi detectate și monitorizate evenimente importante: alimentări, scurgeri, furturi, fraude.

Majoritatea producătorilor de autovehicule oferă date despre cantitatea de combustibil consumată printr-un sistem de tip analitic, informația privind consumul fiind rezultatul calculului efectuat de către calculatorul de bord, calcul ce are la bază cantitatea de carburant injectat în cilindri.

Info_consu_bordAvantaje

Această informație poate fi colectată  prin intermediul interfeței CAN BUS (ușor de instalat) și transmisă în aplicație, oferind acces facil la consumul curent.

Dezavantaje

Calculul are acuratețe în condiții standard de activitate a vehiculului – viteză constantă, teren drept, condiții moderate de temperatură etc. În situații care se abat de la acest standard (trafic aglomerat, teren accidentat, stil agresiv de condus, conditii dificile de mediu etc.) apar erori care se cumulează în timp și care afectează serios precizia datelor furnizate.

Nu pot fi detectate și monitorizate evenimente importante: alimentări, scurgeri, furturi, fraude.

 

Măsurarea directă a fluxului de combustibil în timpul funcționării

Prezentată de mulți ca fiind cea mai precisă metodă de măsurare, această soluție presupune instalarea unui dublu debitmetru (cameră tur / cameră retur) de volum, citirea consumului având loc, în final, tot printr-un calcul ce ia în considerare datele transmise de mecanismul ce interacționează direct cu fluxul de combustibil.

Fuel_dispenser_flowmeterAvantaje

Informație constantă despre consumul curent. Echipamentul este utilizabil indiferent de forma și marimea rezervorului.

Dezavantaje

Asigurarea bunei funcționări a echipamentului ridică variate probleme:

  • asigurarea unui flux relativ constant și eliminarea aerului, ceea ce implică o cameră intermediară ce ridică mult costul echipamentului ; în absența acesteia, apar erori de măsurare destul de mari
  • calculul corect al balansului tur/retur, luîndu-se  în considerare diferențele de temperatură și presiune pe cele două circuite; se pot crea pulsuri de presiune deci trebuie avute în vedere și posibilitățile de deteriorare a pompei de injecție; dealtfel, constructorii nu mai acordă garanție pentru motor și sistemul de alimentare cu combustibil  în cazul montării unor asemenea echipamente 
  • trebuie avută în vederea și posibilitatea de blocare a alimentării cu combustibil datorată depunerii de impurități, soluția fiind montarea unei valve de presiune cu rol de by-pass în caz de înfundare a conductei de alimentare; însă această valvă oferă oportunități de acces la mecanismul de măsurare, slăbind astfel siguranța metodei.

Nu pot fi detectate și monitorizate evenimente importante: alimentări sau scurgeri.

Calcularea existentului  și fluctuațiilor prin senzori ultrasonici

Cu ajutorul unor senzori ultrasonici performanți se calculează volumul de combustibil existent în rezervor și fluctuațiile acestuia. Există două tipuri de senzori: cei care sunt instalați deasupra rezervorului, montarea lor necesitând efectuarea unui decupaj în rezervor și cei instalați sub rezervor, montați prin lipire cu un adeziv special.

Volumetric_sensorAvantaje

Aparent, avem în față o soluție cu implementare facilă. În cazul senzorului lipit, rezervorul nu trebuie perforat. Calculul are acuratețe doar în condiții stabile de mediu și de funcționare.

Dezavantaje

În cazul senzorului instalat deasupra montajul se finalizează intr-un amplasament inestetic, iar costurile sunt mari. Cel lipit este expus, datorită poziției foarte joase, loviturilor accidentale  sau chiar intenționate (manevre șofer). În plus, lipirea este un proces laborios și destul de costisitor ca timp (24 h) iar fiabilitatea este redusă. Pentru ambele tipuri de senzori, acuratețea scade odată cu modificările de temperatură, fiind influențată și de vaporii degajați în rezervor (prezența lor determină o scădere considerabilă a preciziei masurătorii). Instalarea sub rezervor induce în plus erori importante: răcirea pe care o suportă în mers, prin flux de aer, se suprapune incălzirii prin contact cu rezervorul, iar la deplasarea pe drum cu diferențe de nivel poziționarea în pantă creează probleme de citire a nivelului real, soluția fiind montarea mai multor senzori. Calibrarea rezervorului este obligatorie.

 

Calcul și monitorizare prin senzor capacitiv

Prin intermediul unei sonde introduse în rezervor se măsoară în permanență nivelul combustibilului, înregistrându-se cu acuratețe orice fluctuație.

Fuel_level_sensors

Avantaje

Principiul de funcționare nu presupune piese aflate în  mișcare; prin design, sonda se autoprotejează de impurități. Acest tip de echipament este intensiv utilizat în aviație pentru fiabilitatea foarte ridicată. Influențele condițiilor de mediu și de funcționare (temperaturi, vibrații, vapori etc.) asupra preciziei  de măsurare sunt nesemnificative. Calculul existentului și fluctuațiilor este precis. Detectează și monitorizează cu ușurință evenimente importante: alimentări, scurgeri, furturi, fraude. 

Dezavantaje

Presupune găurirea rezervorului, însă de o manieră care nu duce la pierderea garanției. Este nevoie de calibrare. Aceste dezavantaje sunt eliminate prin respectarea procesului tehnologic evidenţiat de producator in materialul de training prezentat aici: http://omnicomm-online.com/training-center/

O sinteză comparativă a soluţiilor prezentate şi un clasament din punct de vedere al preciziei, costului echipamentului şi al manoperei găsiti aici: http://i-track.ro/ce-oferim/solutii/monitorizare-consum/

Experiența noastră în implementarea și operarea acestor soluții precum și feedback-ul clienților ne determină să optăm pentru utilizarea senzorului capacitiv (sondă în rezervor), cel mai eficient instrument de monitorizare a nivelului de combustibil și calcul al consumului.

0 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *