Blog

Siguranţa rutieră şi comportamentul la volan pot fi îmbunătăţite?

  • 0 Comentarii
  • octombrie 23, 2014
  • Scris de marcel
  • accidente, comportament rutier, siguranta rutiera,
  • Lasă un comentariu

Date statistice

Siguranţa rutieră reprezintă un aspect de interes major pentru toţi cetăţenii, fiecare dintre aceştia putând contribui la reducerea numărului şi a gravităţii accidentelor rutiere. Deşi măsurile luate în acest domeniu şi-au dovedit eficienţa, numărul accidentelor rutiere în Uniunea Europeană continuă să fie inacceptabil de mare. Datele statistice referitoare la numărul deceselor cauzate de accidentele rutiere în perioada 2010-2013 evidenţiază o reducere cu circa 17% (de la 31.500 în anul 2010 la cca. 26.000 în anul 2013). În acest sens, doar din punct de vedere statistic, se poate spune că deviza Cartei Europene a Siguranţei Rutiere este tangibilă: “25.000 de vieţi de salvat anual”. Proiectul, lansat în 2004, se adresează direct companiilor, autorităţilor publice şi societăţii civile, rezultatul fiind acela că peste 2.300 de entităţi din întreaga Uniune Europeană au semnat deja acest act şi au promis soluţii concrete la problemele de siguranţă rutieră.

Dacă analizăm aceste date, raportate la numărul de locuitori din fiecare stat UE, constatăm această tendinţă generală de reducere dar, din păcate, România “conduce“ în acest clasament, fiind pe primul loc în anii 2010, 2012 şi 2013:Presentation1

Dacă facem aceiaşi comparaţie, dar numai între anii 1965 şi 2013, avem urmatoarea situaţie:Presentation2

Ar putea fi lansate discuţii pro şi contra pe factorii care influenţează cifrele din acestă comparaţie pe un interval atât de mare de timp (ex: gradul de motorizare, nivelul infrastructurii rutiere, nivelul de siguranţă activă şi pasivă al autovehiculelor etc.) dar, în marea majoritate a statelor a existat tendinţa de reducere drastică a numărului victimelor din accidentele rutiere, doar în Malta şi Polonia au crescut iar în Bulgaria, Grecia si România au rămas relativ constante.

Datele culese la nivel european, pe care se bazează Carta, sunt mai mult decât convingatoare în privinţa necesităţii luării de măsuri rapide pentru diminuarea numărului de accidente rutiere. În medie, tinerii între 18 si 20 de ani reprezintă 20% din totalul accidentelor inregistrate, în timp ce, pe de altă parte, în circa o treime din accidentele rutiere sunt implicate persoane care călătoresc în scop profesional. Costurile directe şi indirecte ale accidentelor rutiere sunt estimate la 2% din PIB-ul european.
Angajamentul pentru Carta Europeană a Sigurantei Rutiere pe care orice companie, asociaţie sau autoritate publică din spatiul UE îl poate semna, are drept scop influenţarea unor componente vitale ale siguranţei rutiere, cum ar fi siguranţa vehiculelor, a infrastructurilor, dar şi comportamentul utilizatorilor.

Factori de influenţă

Conducerea autovehiculului implică interacţiunea permanentă a următorilor factori:
– Uman
– Tehnic
– Rutier
Statistica la nivel mondial precizează faptul că factorul uman este responsabil în peste 90% din numărul accidentelor produse anual, respectiv erorile umane şi manevrele greşite sau efectuate cu întârziere. Comportamentul participanţilor la trafic reprezintă cea mai importantă cauză a mortalităţii, reflectat în viteza excesivă, consumul de băuturi alcoolice sau droguri, oboseala, neutilizarea centurii de siguranţă sau a căştii de protecţie etc.

Concluzie preliminară: intervenţia asupra factorului uman, care presupune preluarea corectă şi rapidă a informaţiilor primite (drum, participanţi la trafic, semnalizare, tablou bord), analiza lor şi generarea acţiunilor rapide şi corecte vor duce la scăderea accidentelor rutiere.

Este evident că “nu poţi îmbunătăţi ceea ce nu poţi masura“. Factorul uman, privit prin prisma comportamentului la volan, reprezintă o însumare a trăsăturii de personalitate şi a abilităţiilor de conducător auto. Caracteristica de personalitate se poate evalua (măsura) şi, funcţie de aceasta, se pot identifica riscurile specifice legate de comportamentul rutier. De asemenea, se pot evalua şi îmbunătăţi abilităţile de conducator auto. Astfel, comportamentul rutier poate fi:
Evaluabil, prin programe specifice de evaluare,
Educabil, prin programe specifice de educare a abilităţilor şi prin utilizarea sistemelor avansate de asistenţă şofer,
Măsurabil, prin informaţiile legate de exploatarea autovehiculului şi comportamentul la volan, furnizate de sisteme specifice.

Direcţii de acţiune

Programul european de acţiune pentru siguranţa rutieră identifică o serie de domenii principale care necesită luarea unor măsuri specifice:
– încurajarea participanţilor la trafic să adopte un comportament mai responsabil (respectarea regulilor existente, asociată cu reprimarea comportamentelor periculoase),
– creşterea gradului de siguranţă în utilizarea vehiculului prin adoptarea inovaţiilor tehnologice,
– îmbunătăţirea infrastructurii rutiere prin folosirea tehnologiilor informaţiei şi comunicării.

Alte iniţiative majore includ:

– derularea unor activităţi de cercetare menite să conducă la găsirea soluţiilor optime,
– colectarea (incepând cu 2014) şi analiza datelor (din 2015) privind cazurile de vătămare corporală gravă înregistrate în urma accidentelor rutiere, Primul pas a fost făcut în 2013, când statele membre UE au agreat o definiţiie standard pentru „serious injury, vătămare corporală gravă”, având la bază o scală comună utilizată în domeniul medical. Pentru a avea date statistice comparabile, guvernele statelor UE au fost sfătuite să folosească una din următoarele metode:
– colectarea datelor din evidenţele poliţiei şi spitalelor

– colectarea datelor numai din spitale

– colectarea datelor din evidenţele poliţiei, dar corectarea acestora pentru a nu exista riscul raportărilor subestimate.

Pentru a obţine rezultatele scontate, responsabilităţile trebuie să revină în egală măsură tuturor părţilor implicate (state membre, autorităţi regionale şi locale, industrie, companii de transport, utilizatori individuali).

Siguranţa rutieră reprezintă o problemă majoră în România. În timp ce în marea majoritate a statelor din UE numărul de accidente şi a deceselor rezultate în urma acestora este în scădere, în România această cifra se situează mult peste media europeană. “Siguranţa rutieră nu este doar o problemă de transport, dar şi de educaţie, sănătate publică, noi tehnologii, autorităţi.”

Este important de reţinut faptul că instituţiile, asociaţiile şi companiile din România semnatare ale Cartei, au propus o arie largă de acţiuni, de la campanii de sensibilizare a şoferilor în privinţa comportamentului la volan şi proiecte de informare a tuturor participanţilor la trafic, până la acţiuni de îmbunătăţire a infrastructurii rutiere.

Reprezentanţii companiei iSYS Professional consideră răspunsul la întrebarea din topic „DA, este posibil” şi sunt pregătiţi să vă ofere consultanţă în identificarea soluţiei telematice potrivite cerinţelor de creştere a siguranţei rutiere şi de îmbunătăţire a comportamentului la volan al conducătorilor auto. Contactaţi-ne pentru a planifica o discuţie şi astfel veţi reuşi să vă asiguraţi că decizia care o veţi lua va ţine cont de toate informaţiile analizate.

0 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.