Blog

Sisteme avansate de asistență șoferi (ADAS)

Sistemele avansate de asistență șoferi, denumite generic ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), sunt furnizate în prezent într-o mare varietate de producătorii de echipamente, instalate pe autovehicule în producția de serie sau dispozitive care se pot instala ulterior pe orice autovehicul. Dar,  factorul comun îl reprezintă suportul oferit conducătorului auto la nivel tactic sau operațional.

Sistemele ADAS pot fi clasificate funcție de numeroase aspecte, în cadrul acestui articol vom face referire la următoarea clasificare:

i. Nivelul de suport

Sistemele ADAS diferă semnificativ funcție de nivelul de suport oferit conducătorului auto și se evidențiază 3 niveluri:

– de informare

– de asistență parțială a unei funcții din activitatea de conducere auto (exemplu: oferirea de contra-presiune la acționarea pedalei de accelerație în diferite situații)

– de preluare parțială a unei funcții din activitatea de conducere auto.

Astfel pentru primul nivel, sistemele de informare șoferi instalate la bordul autovehiculelor, numite generic IVMS (in-vehicle monitoring systems), pot oferi doar informații cu privire la anumite elemente din timpul conducerii, despre anumite situații sau stadiul actual al conducătorului auto. De exemplu, sistemul de detecție somnolență șofer (Attention Assist, Daimler, 2010) avertizează conducătorul auto în cazul detectării primelor semne de oboseală sau somnolență și-l informează pentru a lua o pauză. Alte sisteme pot avertiza conducătorul auto în cazul depășirilor limitelor de viteză (și majoritatea echipamentelor de navigație prin GPS pot face aceste avertizări) sau în alte situații de risc. Un alt exemplu util de ADAS, în circulația urbană și interurbană, îl reprezintă asistența vitezei în curbe (curve speed warning). Acest sistem avertizează conducătorul auto când se aproprie cu viteză prea mare de următoarea curbă (viraj). Acest sistem se poate baza fie pe o hartă digitală a drumului care conține informații geometrice care permit estimarea vitezei maxime de siguranță cu care poate fi abordată curba, fie pe anumite tipuri de curbe care sunt cunoscute a fi periculoase.

Pentru al doilea nivel, asistența parțială a unei funcții din activitatea de conducere, spre exemplu pedala de accelerație activă oferă o contrapresiune indicând conducătorului auto că trebuie să reducă accelerația și viteza. Un alt exemplu îl reprezintă asistența privind păstrarea benzii de mers (lane kepping assitant), care avertizează conducătorul auto, auditiv sau prin vibrații în volan, în momentul în care părăsește banda de mers fără semnalizare. Acest sistem se bazează pe reflexele conducătorului auto de a reacționa și reveni pe banda de mers, precum și de a preveni părăsirea accidentală a benzii de mers. În situații de trafic urban, acest suport poate fi de exemplu, asistența la parcare (intelligent parking assist), introdusă inițial de Toyota. Acest sistem poate asista conducătorul auto în situații dificile de parcare, deși el rămâne permanent responsabil de acțiune.

În final, sistemele ADAS pot prelua activitatea de conducere, parțial sau total. O bine-cunoscută aplicație de control parțial o reprezintă funcția de control viteză (cruise control), care în ultimul deceniu a fost adaptată pentru a include controlul activ al distanței dintre vehicule (Advanced Cruise Control, ACC). Acest sistem nu numai că menține viteza dorită de conducătorul auto dar, suplimentar adaptează și menține distanța de siguranță față de vehiculul din față. ACC a dovedit că are efecte pozitive asupra siguranței în trafic necongestionat și asupra economiei de carburant. Sistemele autonome de conducere autovehicule vor avea cu siguranță un viitor, ținând cont că tehnologia necesară deja există.

ii. Activitățile de conducere

Sistemele ADAS pot oferi asistență pentru activitățile de conducere autovehicule, atât la nivel tactic cât și la nivel operațional. Asistența la nivel operațional prin ADAS ajută conducătorii auto în menținerea controlului activ asupre autovehiculului si se referă la evitarea coliziunilor (collision avoidance), controlul frânarii (brake assistance) sau controlul distanțelor în mers. Spre exemplu, prin activarea pedalei de frână cu puțin timp înainte de coliziune, se va utiliza la maximum sistemul de frânare al vehiculului și se va reduce la minim distanța de frânare. Sau, în cazul controlului distanțelor în mers, se va alege banda corespunzătoare și distanța optimă față de celelalte vehicule aflate în jur.

iii. Nivelul de cooperare

Nivelul de cooperare cu alte vehicule prin sistemele ADAS, respectiv prin folosirea senzorilor instalați pe vehicule și crearea unor comunicații active între vehicule și/sau centre de comunicație, pentru a aduna informații utile care să vină în sprijinul conducătorilor auto. Astfel, crește siguranța din trafic și se deschide viitorul legat de conducerea autonomă a autovehiculelor.

Mobileye-Headway-SafeMobileye, lider mondial în sisteme ADAS și Imagination Technologies (IMG.L) au anunțat că își extind parteneriatul și că se vor concentra asupra creării unei metodologii eficiente și de încredere în domeniul procesării video pentru tehnologia ADAS, dezvoltată de Mobileye.

Mobileye a livrat deja peste 2,5 milioane de echipamente, care au la bază design-ul de procesor video MIPS, dezvoltat de Imagination. Aceste procesoare video, împreună cu gama largă de algoritmi pentru sistemele mono-camerale de asistență a conducătorului auto, oferă aplicații active pentru siguranța autovehiculului, precum: avertizare în cazul ieșirii de pe bandă, detectarea vehiculului, detectare pietonală, control inteligent al farurilor și recunoașterea semnelor de circulație. Tehnologia în domeniul evitării accidentelor și de siguranță dezvoltată de Mobileye este folosită de o gamă largă de producători auto, precum Volvo, GM sau Honda.

Mobileye-Pedestrian-EyewatchEchipamentele şi soluțiile create de Mobileye monitorizează constant mediul de conducere și avertizează conducătorul auto sau activează automat frânele, evitând coliziunea cu un alt autovehicul, cu o bicicletă sau o motocicletă, sau dacă conducătorul auto este pe cale să schimbe banda fără a utiliza semnalizarea. Echipamentele pot recunoaşte şi interpreta indicatoarele de viteză de pe şosea, adăugând, de asemenea, un control al farurilor, comutând automat între faza lungă și cea scurtă în funcție de trafic.

Compania iSYS recomandă utilizarea sistemelor ADAS și vine în sprijinul creșterii siguranței avansate în trafic prin conectarea de echipamente furnizate de Mobileye la soluția i-Track. Contactați-ne pentru informații suplimentare și pentru a vă putea oferi soluția cea mai potrivită cerințelor dvs.!

0 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.